Foto van Janne Kindt

Tijdens de Flanders International Business Awards plaatst Flanders Investment & Trade (FIT) ook start-ups op het prijzenpodium: een primeur. Maar vanwaar die keuze? En waarom loont het om een worp te doen naar de nieuwe award voor Startup of the Year? Janne Kindt, projectmanager start-ups en scale-ups bij FIT, geeft tekst en uitleg.  

Deuren openen  

Waarom is het belangrijk voor FIT om tijdens de Flanders International Business Awards specifiek op start-ups te focussen?  

Janne: “De nieuwe wedstrijdformule brengt exporteurs, buitenlandse investeerders en start-ups samen op één event. Daarmee speelt FIT in op dé grote sterkte van Vlaanderen: het feit dat onze economie bestaat uit synergieën en ecosystemen. Alle succesingrediënten liggen hier op een zakdoek. Daardoor kunnen lokale en internationale ondernemingen, kennisinstellingen, onderzoekscentra enzovoort efficiënt samenwerken.  

Start-ups zijn een cruciaal onderdeel van deze ecosystemen – als motor voor extra groei en innovatie – en richten hun pijlen vaak vanaf het prille begin al internationaal. Er is dus een sterke wisselwerking. Die willen we kracht bijzetten door van de Flanders International Business Awards naast een prijsuitreiking ook een netwerkevent te maken.”  
 

Zit deze focus op start-ups ook ingebed in het aanbod van FIT?  

Janne: “FIT ondersteunt start-ups op allerlei manieren bij hun internationalisering. Zo bieden we starterspakketten aan met subsidies, coaching en begeleiding op maat. En op ons digitale platform Startup.Flanders kunnen start-ups uit binnen- en buitenland terecht voor informatie en expertise. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat start-ups snel en efficiënt in een breed netwerk geïntegreerd raken.”  

De ideale kandidaat  

Wie komt precies in aanmerking voor de nieuwe titel van Startup of the Year?  

Janne: “De award is bestemd voor start-ups die Vlaanderen op de internationale kaart zetten. Het gaat om jonge innovatieve bedrijven – opgericht na 2013 – die met hun baanbrekende producten, diensten of processen de wereld willen veroveren.  

De ideale kandidaat is een start-up die niet alleen van aanpakken weet, maar ook van samenwerken over de bedrijfsmuren heen. Andere must-haves: een heldere toekomstvisie, stevig onderbouwde internationale ambities en veel goesting om een ambassadeursrol op te nemen. Ook aspecten als duurzaamheid, groeipotentieel en innovatie zijn belangrijke evaluatiecriteria voor de jury.”  

 

"De ideale kandidaat voor Startup of the Year heeft stevige internationale ambities en weet van aanpakken, innoveren én samenwerken."
Janne Kindt
Projectmanager start-ups en scale-ups bij FIT
Foto van Janne Kindt

Deelnemen loont  

Waarom loont het de moeite voor start-ups om zich kandidaat te stellen?  

Janne: “Meedingen naar een award als Startup of the Year biedt een mooie kans voor extra exposure. En dat zowel in binnen- als buitenland. In heel wat markten geldt zo’n erkenning vanuit de overheid als een straf verkoopargument. Prospects of zelfs potentiële partnerbedrijven zien het vaak als een kwaliteitsgarantie, wat extra vertrouwen inboezemt.  

Dichter bij huis kan je een nominatie of overwinning dan weer inzetten voor employer branding om nieuwe medewerkers over de streep te trekken. Voor heel wat mensen werkt het motiverend om aan de slag te gaan of te blijven bij een onderneming die in de prijzen valt. Zeker in de huidige war for talent is dat een niet te onderschatten troef.”