Wereldkaart met Zuid-Europa opgelicht

Op deze pagina vindt u een overzicht van de seminaries over Zuid-Europa die we organiseren tijdens de Flanders International Business Weeks. 

  • De seminaries vinden plaats van 25 tot en met 29 september in de verschillende provinciehoofdsteden. 

  • Deelnemen is gratis, maar inschrijven is verplicht. Volg hiervoor de links per seminarie.

Etikettering en verpakking in Frankrijk en Italië: uitdagingen en oplossingen

Verdeeld door meer dan grenzen: verklaring van socio-economische verschillen in Zuid-Europa (Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Spanje, Portugal, Turkije en Zwitserland)

Wat mag u verwachten

Zuid-Europa is een regio met grote socio-economische verschillen tussen de landen. Deze verschillen worden bepaald door verschillende factoren, zoals de geschiedenis, de cultuur, de economie, de geografie, het klimaat, de politiek en meer. Deze factoren hebben een invloed op de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid, de inkomens, de natuurlijke hulpbronnen, de handelsroutes, de stabiliteit van elk land.

In dit seminarie geven we u een overzicht van deze verschillen en hoe ze uw zaken in Zuid-Europa kunnen beïnvloeden. U leert ook hoe u zich kunt aanpassen aan de lokale realiteit en hoe u kunt profiteren van de kansen in deze regio. Sprekers zijn de landenexperten uit onze posten in Frankrijk, Italië, Griekenland, Spanje, Portugal, Israël en Turkije.

Waar en wanneer

Zakendoen in Iberia: uw toegangspoort tot Zuid-Amerikaanse markten (Portugal en Spanje)

Navigeren op de weg naar succes: de startup hotspots van Zuid-Europa

De herindustrialisering van Frankrijk: impact op kleine ondernemingen

Aan- en afraders voor een succesvolle toetreding tot de Zuid-Europese markt (Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Spanje, Portugal, Turkije en Zwitserland)

Wat mag u verwachten

Om succesvol te ondernemen in de landen van Zuid-Europa volstaat een “copy-paste” van de aanpak in Vlaanderen niet. Elk land is verschillend en vereist een aangepaste benadering.

Het is belangrijk om een grondig marktonderzoek te doen om de kans op slagen voor uw product/dienst correct in te schatten, maar ook om culturele kennis op te bouwen, inzicht te krijgen in de gangbare gebruiken in de omgang met lokale partners, en de taalbarrière correct te evalueren en op te vangen,

Via een aantal voorbeelden tonen we graag aan hoe het wel en niet moet, en sluiten we af met een aantal tips. Sprekers zijn onze landenexperten uit Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Spanje, Portugal, Turkije en Zwitserland.

Waar en wanneer

Internationaal zakendoen op de juiste manier: een panel over succesvol ondernemen in Israel, Turkije en Zwitserland

Wat mag u verwachten

Turkije, Zwitserland en Israël zijn drie niet-EU-landen met een verschillende culturele en economische achtergrond. Turkije is een opkomende economie met een solide industriële basis, die een brug slaat naar het Midden-Oosten en Centraal-Azië, terwijl Zwitserland bekend staat om zijn farmaceutische en financiële sectoren van wereldklasse en één van 's werelds toonaangevende landen is voor R&D, met verder potentieel op gebieden als biotech, medtech, nanotech, cleantech en hernieuwbare energie. Israël staat bekend om zijn high-tech industrieën en hoogontwikkelde consumentenmarkt, en is een land waar zowel klanten als bedrijven early adopters zijn. Alle drie de landen hebben sterke handelsbanden met Vlaanderen en zijn belangrijke markten voor Vlaamse producten.

De presentatie zal de unieke kansen en uitdagingen van zakendoen in elk van deze landen belichten en inzicht geven in hoe Vlaamse bedrijven hun kansen op een succesvolle toetreding tot deze markten kunnen vergroten. Sprekers zijn onze landenexperten uit Tel Aviv, Zurich en Istanboel.

Waar en wanneer